Gezond zwanger met Hyperemesis Gravidarum (Gastblog Woke Women)


Twee roze streepje stonden er op de, inmiddels vijfde, zwangerschapstest die ik in mijn handen had. Het was echt waar. Ik was echt zwanger!

Er schoot van alles door mijn hoofd. Hoe gaat dit passen in ons huis? Gaat het samen met de oudste? Krijgt de oudste nog wel voldoende aandacht? En toen ik eenmaal tot de conclusie kwam dat het wel los zou lopen en de baby welkom was, ging ik er voor! Ik wilde het allerbeste voor de garnaal die groeide in mij!

Ik zorgde er voor dat ik gezond ging  eten. De app "Zwangerhap" van het voedingscentrum werd meteen geïnstalleerd zodat ik in de supermarkt kon checken of hetgeen dat ik wilde kopen wel gezond voor mij en de garnaal was. 

Ik zat op de wel bekende roze wolk. 
Maar deze roze wolk werd langzaam maar zeer zeker grijs. Ik werd misselijk en bleef misselijk. De misselijkheid ging over in overgeven. Van een paar keer tot de gehele dag. En dit werd niet beter door gember of andere huishoudelijke middeltjes. 

Ik moest twee maal worden opgenomen in het ziekenhuis omdat ik was uitgedroogd en niet meer kon. Daarnaast moest ik speciale drankjes drinken en viel ik af in plaats van aan te komen. 

Hoe kun je gezond zwanger zijn wanneer je hyperemesis gravidarum (HG) hebt? Want waar een "normale zwanger" zich al zorgen maakt over de groei en ontwikkeling van haar baby, doet iemand die doodziek is van de zwangerschap dat al helemaal.  Wanneer je voor de zoveelste keer boven het toilet hangt, schiet er van alles door je hoofd! Groeit de baby goed? Krijgt de baby genoeg voedingsstoffen? Hoe overleef ik dit?

Woke Women heeft 10 speerpunten opgesteld voor het gezond zwanger worden en het gezond zwanger zijn. En in dit blog probeer ik dit om te zetten naar een HG zwangerschap. 

1. Foliumzuur.
Foliumzuur is belangrijk voor de ontwikkeling van het bloed, de zenuwen en de groei van het zenuwstelsel van de baby. Ook is er een verhoogd risico op een handicap, zoals een "Open ruggetje" wanneer er geen foliumzuur geslikt wordt. 
 
Het duurt zo'n 4 weken voordat je lichaam voldoende foliumzuur heeft opgebouwd, dus vaak begin je hier al mee voordat je zwanger bent. En dit blijf je de eerste 10 weken van je zwangerschap slikken. 

Hoe lastig het ook is om pillen te slikken wanneer je extreem misselijk bent, probeer dit toch. En je kunt dan het beste kiezen voor een Multivitamine. Je kunt het maar binnen hebben.  En als het echt niet meer gaat, overleg dan met je verloskundige of gynaecoloog of zij misschien een alternatief hebben.

2. Roken
Roken tijdens de zwangerschap is schadelijk voor de baby. Zelf roken, maar ook aanwezig zijn in een rokerige omgeving beïnvloedt de zwangerschap nadelig. Dit komt onder andere door de nicotine die in sigaretten zit. Roken of meeroken kan de oorzaak zijn van:
  • - miskraam of vroeggeboorte 
  • - een (te) laag geboortegewicht en vroeggeboorte
  • - zuurstofgebrek en hierdoor problemen in de groei en ontwikkeling van je baby
  • - Meer verkoudheden, oorinfecties of longproblemen, zoals astma bij je kind
  • - geboren worden met een verslaving aan nicotine waardoor de baby onrustig en huilerig is
  • - en 2x hogere kans op wiegendood

Misschien ben je zelfs al ruim gestopt met roken voordat je zwanger werd. Maar mocht dit niet het geval zijn, kijk dan eens op Help een stopper voor praktische tips.

Wanneer je je ziek en slecht voelt, is het soms verleidelijk om weer naar een sigaret te verlangen. 
Maar stop echt. Want de nicotine in een sigaret zorgt er voor dat je juist misselijk en duizelig wordt. En hierdoor kan gaan overgeven. En wanneer er een zware vorm van nicotinevergiftiging op treedt, kan je er zelfs van in coma raken. En als zwanger vrouw ben je hier veel vatbaarder voor. En als zwangere HG vrouw is dit natuurlijk al helemaal niet wenselijk.

3. Familie. 
Het is goed om te weten hoe de zwangerschap van jou bij jouw moeder liep. Hyperemesis gravidarum wordt namelijk genetisch over gegeven van moeder op dochter. Dus wanneer jouw moeder een heftige zwangerschap heeft gehad, kun je jezelf er een beetje op voor bereiden dat dit bij jou ook het geval kan zijn.

4. Voeding
Dit is een gevoelig punt bij iemand die HG heeft. Want in de meeste gevallen houdt iemand niets binnen, als er al trek is in iets van voedsel. Dit staat namelijk vaak erg tegen. Ook vocht binnen krijgen is vaak een probleem. 

En juist wanneer je zwanger bent, valt het vaak niet op dat je aan het afvallen bent, in plaats aan het aan komen. In eerste instantie hoop je er op dat het lukt om zelf te eten  of te drinken. 

Maar wanneer dit niet meer gaat kun je, via je verloskundige of gynaecoloog een doorverwijzing naar een diëtist vragen, deze laatste zal dan eiwitdrankjes voorschrijven. In deze drankjes zitten veel voedingsstoffen, en wanneer je ze goed koud drinkt, op zich ook nog wel goed te drinken.
De hoeveelheid drankjes overleg je met de diëtist. 

Voor een tekort aan vocht, wordt je meestal opgenomen in het ziekenhuis. Er zal dan vocht worden toegediend. 

En wanneer dit allemaal niet meer helpt, zal er zondevoeding worden aangelegd. En dit alles is vaak niet eens voor de baby, die pakt wel wat hij nodig heeft. Nee, het is allemaal voor jou als mama. 

5. Alcohol
Persoonlijk was alcohol echt het laatste waar ik aan dacht, en daarnaast is alcohol zeer schadelijk voor je baby. Het beïnvloed de groei en de kans op een miskraam wordt verhoogd. Daarnaast bestaat er een groot risico op  Foetaal alcohol syndroom (FAS). Een ernstige en ongeneselijke aandoening.

6. vorige zwangerschappen
Als dit niet je eerste zwangerschap is, heb je hoogstwaarschijnlijk al een HG zwangerschap meegemaakt. Er is namelijk 81% kans dat een volgende zwangerschap ook een HG zwangerschap is. De klachten kunnen zelfs toenemen bij een volgende zwangerschap. 

7. stress
Alleen maar misselijk, veel overgegeven, jezelf zo slap als een vaatdoek voelen en dan groeit er ook nog eens een baby in je, waarvoor je nu moet zorgen, maar waardoor je ook in de toekomst een totaal ander leven gaat krijgen. 

Dat zijn nog al wat stressfactoren. Mochten de zaken te veel gaan worden, laat je dan door verwijzen naar een psycholoog. Blijf praten over je angsten, ga het vooral niet voor je houden. 

9. sporten
Daar waar normaal het advies wordt gegeven om vooral te blijven bewegen, moet je je bij HG bewust zijn van het feit dat jouw lichaam eigenlijk al een topprestatie aan het leveren is. Dus gun je zelf de rust. Probeer niet te blijven leven zoals je altijd deed. Dit gaat nu simpelweg even niet meer. De sixpack, mocht je daar dan nog behoefte aan hebben, komt na de bevalling wel weer. Ruim na de bevalling. 

10. Medicijnen
Er zijn heel wat medicijnen op de markt tegen misselijkheid, maar niet alle medicijnen mogen bij een zwangerschap.  Op de site van stichting Zwangerschapsmisselijkheid en Hyperesimis Gravidarum (ZEHG) staat een mooi Overzicht van deze medicatie. En benoem altijd dat je zwanger bent, mocht je bij een arts komen. 

En neem vooral een kijkje op de site van Stichting ZEHG. Daar staat zoveel, toepasbare, informatie. 

Sterkte. Je bent niet alleen! 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Kleedje

En dan nu met bijlage

Grove fout